27.08.14 вторжение войск РФ

Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

Традиція політичної культури в Україні

Віталій Михайловський

Коротка історія стосунків володарів з народом від Русі до сьогодення

Населення чи громадяни

Публікація 16 серпня 2022 року в The Washington Post розслідування американських журналістів про те, як колективний Захід, а насамперед США попереджали про плани Росії розпочати війну проти України, ставить чимало питань перед нашою владою. Можна довго копирсатися в деталях і шукати якісь неузгодження з тим, які меседжі очільники нашої держави починаючи від осені минулого року транслювали всіма можливими каналами українцям. Ще більше можна розбурхувати емоції й лити воду на кола різних млинів, що перемелюють інформацію для різних політичних таборів.

Проте важливим питанням, що якось губиться в емоційному сприйнятті дійсності, є одна проста річ. Її ім’я – відповідальність. Так, саме відповідальність влади перед своїм народом. Відповідальність перед своїми виборцями, а насамперед – громадянами, навіть тими, що за цю владу не голосували. І в цієї відповідальності є своя ціна. У мирний час – чергові вибори. У воєнний час – перемога. І тут перед керманичами держави постає дилема: бути чесними чи триматися за владу за будь-яку ціну? Відповідь на це питання лежить у площині означення людей, що проживають на певній території. Сьогодні – це громадяни або населення. У давніші часи – піддані, де певна частина може мати право спілкування з володарем. Залежно від того, як влада сприймає нас усіх, а ми – владу, змінюється відповідь на питання, хто ми – населення чи громадяни?

Антропологія влади

Влада й відвертість почасти непоєднувані між собою. Не все, що знає влада, може одразу стати доступним загалу. Легко сховатися за універсальне – зараз не час. Населення це проковтне, а от громадяни повинні запам’ятати, і коли настане слушна мить – поставити знову це питання перед владою.

Для демократично обраних лідерів важливо бути чесними зі своїми громадянами та виборцями. Для монархій та диктатур, здається, ці правила хорошого тону не мають принципового значення. Диктатор концентрує у своїх руках абсолютну владу й не має потреби пояснювати вже не громадянам, а лише населенню логіку своїх дій. Тим паче не має він і звітувати перед ними за свої дії. Такою є природа його влади. Натомість із монархами це не так, хоча в історії бувало по-різному, але певні відмінності все-таки є. Особливо в тих випадках, коли монархія була виборною й залежала від волі політичного народу – шляхти.

Історично будь-яка влада не любить контролю. Вона, та сама влада, вважає, що контроль лише заважає та відволікає від виконання надважливих обов’язків. У монархіях, заснованих на давніх уявленнях про божественне походження влади, таких питань зазвичай не ставили. Є верховний володар, його слово – закон, відповідає він лише перед Господом Богом. Те, що це тільки фасад, за яким могли ховатися цілком інші реалії, підданим не показували. Не їхнього рівня та розуму все це. Їхній обов’язок полягав лише в тому, щоб служити володарю та виконувати його волю.

Сила і слабкість правителів минулого

Влада завжди залежала від того, якою вона є за розміром і як себе вміє представляти. Одна справа, коли ти – князь у Переяславі чи Белзі, а зовсім інша, коли столицею твого князівства є Чернігів або Володимир. Хоча й тут бувало по-різному. Натомість усе змінюється, коли волею долі, а радше правил про успадкування, про котрі домовлялися наприкінці XI століття в Любечі, ти стаєш великим київським князем. Місце та розмір твоїх володінь і повноважень є цілком відмінним. Натомість усе швидко стає іншим, коли київського князя порівнювати з імператором, що правив у той час у Константинополі. Масштаб блиску вже не той. Те, що виблискує і сліпить очі в Києві, абсолютно бліде десь на березі Босфору.

Буремні події середини XIII століття, коли зустріч із монгольським військом виразно показала слабкість тих князівств, що існували на теперішніх українських землях, поставили перед найбільшим володарем Галицько-Волинського князівства одне просте питання, яке можна сприймати в категоріях відповідальності влади. Воювати чи домовлятися? Князь Данило Романович обрав шлях домовленостей. Визнавши зверхність хана, він зберіг своє життя, а разом із цим продовжив династію. Принаймні в цих аспектах він був відповідальним. Його втечі від монгольських емісарів та війська й виставляння замість себе молодшого брата Василька мали одну мету – вберегти життя володаря. Ця тактика в реаліях XIII століття виявилася дієвою. Життя він собі зберіг, а його справу продовжили син та ще три покоління Романовичів, що правили Руським королівством аж до початку 1320-х років.

Останній володар цієї держави Юрій II був отруєний своїми підданими. Чому так сталося й чим він завинив перед ними? Це питання залишається предметом суперечок істориків уже не одну сотню років. Наступні володарі тих земель, що складають сьогодні територію України, були більш відповідальними. Якщо Ґедиміновичам не бракувало тих, хто ставав великим литовським князем, то польським та угорським королям із цим було складніше. Але принаймні в одному аспекті, що стосується спадковості влади, вони були послідовними. Домовленість між собою та угоди з підданими – а в ті часи королі могли домовлятися лише зі шляхтою – стали основою для формування політичної культури та станових інституцій, які стали основою для існування держав на довгі століття.

Польський король Казимир III та його племінник, угорський король Людовик I, не маючи певний час нащадків, домовилися про успадкування престолів у разі смерті одного з них. Казимир помер раніше, і Людовик успадкував у 1370 році землі свого дядька. Уже у 1374 році, маючи нащадків, він погодився на компромісне рішення: шляхта Польського королівства визнає одну з дочок спадкоємицею, а натомість отримує цілу низку привілеїв та свобод. Подібна гра в домовленості між володарем і підданими буде тривати не одне століття. Де влада в особі короля, шукаючи підтримки у шляхти у важливих, насамперед династичних питаннях, буде домовлятися з підданими. Так вчинить у 1420-х роках Владислав II Яґайло, коли в нього з’являться нащадки. Визнання їх спадкоємцями дасть змогу шляхті отримати цілу низку привілеїв, що стануть фундаментом для усвідомлення двох засад функціонування монархії: влада в особі монарха є залежною від волі політичного народу – шляхти, а шляхта завдяки діалогу з володарем отримує інструменти для участі в політичному житті країни. Це, своєю чергою, покладає на шляхту відповідальність за власну країну.

Хто вирішує долю королівства

Правила спілкування та обов’язки влади і шляхти не зазнавали суттєвих змін упродовж решти XV століття, випрацювавши поступово механізм спілкування та пошук взаємного компромісу. Залученість шляхти в управління державою досягло чи не максимально можливого рівня. Принаймні нові податки та нові війни король не міг розпочинати без згоди шляхти, що збиралася на коронні з’їзди, які згодом почали називатися сеймами. На початку XVI століття видавалося, що компроміс між королем та шляхтою був відпрацьований остаточно, і він не потребував змін. Але новий король Олександр I, що до того був великим князем литовським, отримав несподівано жорстку вимогу унії Польського королівства та Великого князівства Литовського.

Угода, що була укладена 1501 року в Мельнику, спричинила посилення в житті держави ролі сенату – верхньої палати сейму. Унія так і не відбулася, але заможна шляхта – сенатори – отримала вплив на більшість рішень у країні. Компроміс наступних сеймів призвів до того, що король не прагнув вирішити нагальні проблеми, сенат був здебільшого цим задоволений, натомість середньозаможна шляхта прагнула реформ. Діалог, який на позір тривав кілька десятків років, не призвів до вирішення суперечностей. Ба більше, у 1530 році король Сиґізмунд I, за намовлянням своєї дружини Бони Сфорци, провів коронацію свого десятилітнього сина Сиґізмунда Авґуста. Цей епізод у житті влади – коронація vivente rege (лат. – за живого короля) стала одиничним випадком у житті країни. Одразу ж король пообіцяв, що подібного більше не буде. Ця обіцянка стала своєрідним застереженням усім наступним планам здійснити подібну акцію в майбутнього. Попри певні спокуси, більше подібних коронацій не було.

Зміни, що настали після смерті останнього Яґеллона Сиґізмунда II Авґуста у 1572 році, призвели до цілком іншого формату відповідальності влади та підданих. Королів стали обирати не з представників однієї династії, як це формально робили попередні майже півтора століття. Тепер вибори були справжніми. Кандидати, переважно представники панівних династій з-за кордону, часом місцеві магнати та одного разу навіть звичайний шляхтич, змагалися за корону.

Якщо порівнювати ці процеси із сьогоденням, то поза формою та риторикою ми мало знайдемо відмінностей між виборами короля й виборами президента. Кандидати обіцяють і змагаються за голоси виборців. Виборці слухають та вимагають більшого для себе. Аби в цьому вирі обіцянок не забувалася суть справи, першому з тих, хто переміг в елекції 1573 року, – французькому принцові Генріху Анжуйському, довелося присягнути на двох документах.

Перший, що дістав назву «Генрихові артикули» (лат. – Articuli Henriciani), судилося стати одним із фундаментальних правових документів Речі Посполитої. Нині подібний документ вважався б щонайменше конституційним актом чи договором. Україна мала подібний прецедент перед прийняттям власної Конституції у 1996 році. А тоді шляхта домоглася від короля кількох важливих і разом із тим засадничих обіцянок, що стали основою устрою країни. Серед іншого було гарантовано збереження привілеїв шляхти, окреслено засади та устрій Речі Посполитої, короля зобов’язували скликати щодва роки сейм, забороняли спадковість престолу, нав’язували королю залежність під права Речі Посполитої, гарантували свободу віровизнання та дозволяли право на спротив королю, якщо він порушував свободу й зазіхав на чинні та гарантовані ним привілеї шляхті. Що ж, цілком справедливо. Ми, шляхта, обираємо тебе нашим королем, натомість ми маємо право, а ти маєш обов’язки. Чим не взаємна відповідальність? На цих артикулах присягали всі наступні королі Речі Посполитої аж до Станіслава Авґуста Понятовського.

Другим документом, що постав з обранням нового короля, були pacta conventa (лат. – узгоджені умови), де містилися обіцянки короля на час свого правління. Ця своєрідна угода між королем і підданими, що була прив’язана до новообраного короля, стала основою уявлень про відповідальність влади впродовж наступних двох століть не тільки в середовищі шляхти, а й козацтва, що від кінця XVI століття почало пошук свого місця в системі координат Речі Посполитої. Змість обіцянок Генріх відобразив прагнення шляхти – політичного народу – отримати від нового володаря ті блага, які вони вважали першорядними та корисними для країни. Попри їхнє невиконання з огляду на вкрай малий час панування Генріха, відтоді ці умови висували кожному наступному королю. Навіть те, що ми називаємо «Конституцією Пилипа Орлика», є своєрідною реплікою на pacta conventa, але вже в козацькій версії, коли старшина, взоруючись на шляхту, укладала договір зі своїм гетьманом.

У підданстві російських самодержців

Вийшовши з Речі Посполитої, з її традицією виборності короля та присяги володаря своїм підданим, козацтво у другій половині XVII століття продовжило звичні практики спілкування з гетьманом. Звісно, що козацький очільник не був коронованим володарем і чудово розумів власну залежність від часом примхливої волі козаків. Тому мусив бути відповідальним та тонко відчувати настрої. Принаймні той хаос та швидкоплинність змін гетьманів, що настали після смерті у 1657 році Богдана Хмельницького, показали всю складність в існуванні козацького самоврядування з претензіями на власну окремішність та незалежність. А якщо до цього додати інтриги іноземних володарів, то бути козацьким гетьманом у цей час було майже самогубством.

Спритність Івана Самойловича та особливо Івана Мазепи є радше винятком, що створив у козацтва ілюзію про власну важливість та самостійність. Жорстокі реалії 1708–1709 років показали наочно: з владою в Москві чи Петербурзі домовленостей не може бути. Практика всього XVIII століття виразно свідчила, що підданий у системі координат Російської імперії є лише виконавцем. Із ним не домовляються, його не чують, він – лише інструмент у руках царів-імператорів.

Самодержав’я російського «розливу», що міцно ввійшло наприкінці XVIII століття в життя більшої частини земель, які ми вважаємо сьогодні українськими, випрацювало стійкий спосіб комунікації влади з населеннями. Не йшлося про громадян, адже ті права і свободи, котрими шляхта користалася в Речі Посполитій, а старшина тішилася в Гетьманщині, здебільшого перестали діяти. А позбавлення міщан звичних форм міського самоврядування та закріпачення селян дозволили владі не зважати на підвладне їй населення. У Російській імперії ніколи не було діалогу, де влада принаймні вдавала, що слухає голос народу. Тому не було й обов’язку імператора бути відвертим і чесним зі своїми підданими.

Трішки іншими були обставини в Австрійській імперії, але й те лише після 1848 року, коли «весна народів» призвела до появи національних рухів та початку діалогу центру зі своїми провінціями. Принаймні австрійський імператор мусив дослухатися до різних голосів у своїй строкатій імперії. Інакше б вона дуже швидко перестала бути такою. Це вміння Франца Йосифа за час його довгого правління утримало його імперію від розпаду тоді, коли національні рухи в Угорщині, Чехії, Хорватії, Галичині прагнули щонайменше бути почутими, а програмою максимум бачили побудову власних держав.

Його російський колега, мавши не меншу строкатість, але набагато більшу територію власної імперії, продовжував і надалі залишатися абсолютним володарем. Зміни в такій країні, як Росія, відбувалися надто повільно. Лише поразка у Кримській війні підштовхнула до реформ у 1860–1870-х роках, які, втім, не призвели до початку перетворення імперії на конституційну монархію, де парламент та громадяни обмежували владу імператора. Спроби налагодити діалог були марними, останній російський імператор залишався глухим до слів своїх підданих. І навіщо це спілкування йому було потрібно? У 1897 році під час перепису населення в клітинці анкети про діяльність він промовисто зазначив свій статус: «Хозяин земли русской».

XX століття, що розпочалося для Російської імперії черговою поразкою у війні з іншою імперією на Далекому Сході та революцією 1905–1907 років, поклало початок становому представництву в Думі – російській версії парламенту. Можливо, за кілька десятиліть роботи цей орган отримав би більший вплив в імперії, якби не кілька обставин. Однією з обставин стали політичні партії, від усеросійських до національних, де частина з них прагнула федералізації імперії, а інші несміливо подавали голос про незалежність.

Ще однією обставиною стала чергова війна, яка цього разу вже була світовою. Власне вона докорінно змінила не тільки політичну карту Європи, а й створила для влади цілком нові форми спілкування з населенням. Але нові форми та нові інституції абсолютно не гарантували результату, який різного штибу політичні діячі проголошували на свій лад. Український приклад націотворення та побудови власної держави тут дуже показовий.

Очільники Українських визвольних змагань

У 1917 році українські політичні діячі, намагаючись бодай заявити про себе, виходили у своїй діяльності з цілком демократичної ідеї: максимально залучити народ до побудови держави – чи у складі федерації, чи незалежної. Власне Центральна Рада стала таким собі місцем, де всі, хто прагнув будувати Україна як окрему державу, могли долучитися до цього процесу.

Михайло Грушевський, що очолював її, виявився надто невдалим вибором на цю роль. Через свій характер та небажання цілковито зосередитися на політичних справах він фактично призвів до того, що, попри чималу кількість охочих, реально захистити Центральну Раду та проголошену Українську Народну Республіку у січні 1918 року не було кому. Одна справа – описувати події далекого минулого, виступати з промовами, а ще більше писати на різні теми, а зовсім інша справа – будувати незалежну державу та її армію. Зіграла свою роль і та незрима пуповина, що тримала чи не всіх політичних діячів українського руху в тенетах уявлень про можливі домовленості з Росією – чи з Тимчасовим, чи з більшовицьким урядами.

Звісно, можна багато чого сказати про обставини, а ще більше – про неготовність української нації, що саме будувалася, до створення власної незалежної держави. Але тодішня влада говорила з населенням багатьма голосами, які до того ж говорили невпопад та надто складно, як на спроможність тогочасного пересічного українця зрозуміти сказане. Більшовики говорили просто й апелювали до того, що було на порядку денному. А події квітня 1918 року призвели до встановлення влади Павла Скоропадського, який за формою і змістом, що апелювали до козацького минулого, був не більше зрозумілим для населення, ніж представники на перший погляд демократичного руху. Результат виявився невтішним ні для гетьмана Скоропадського, ні для Директорії, що його змінила в Києві. Тодішня українська влада не змогла бути зрозумілою та відповідальною для свого населення.

Радянські витоки сучасних проблем

Початок 1920-х років і утвердження після Ризького миру в 1921 році на значній частині українських земель більшовицької влади під виглядом Української Соціалістичної Радянської Республіки призвів до утворення того типу комунікації, а з нею і відповідальності влади, який здебільшого існує й сьогодні. На жаль, існує на всіх рівнях влади та багатьох установ в Україні. Вертикально вибудована влада, де значення мають лише думки та слова того, хто перебуває вгорі владної вертикалі, призвела до появи культу вождя. Місцеві вожді, що взорувалися на того, хто сидів у Кремлі, дуже швидко знищили в населення бажання ставити владі незручні питання, що загрожували засланням, в’язницею та навіть втратою життя. Страх був одним із тих чинників, що тримав населення в покорі, не дозволяючи йому стати повноправними громадянами. І це тоді, коли радянські конституції та пропаганда невтомно наголошували на народовладді та мудрості керівників, що постійно працюють задля блага народу. Бути частиною народом легко, і цим відверто зловживали весь час очільники Радянського Союзу, розповідаючи про те, що вони самі з народу, та й день і ніч працюють на благо цього-таки народу. Натомість бути громадянами влада не дозволяла нікому. Адже тут був величезний ризик перестати бути владою в такій великій імперії, якою був Радянський Союз.

Перші ж дискусії, що були дозволені населенню наприкінці 1980-х років, призвели до того, що імперія дуже швидко перестала існувати. Але її розпад не став чарівною миттю тріумфу демократії та блискавичного перетворення населення у громадян. Звісно, що демократія не є найкращою формою устрою. Лише в теорії так. Але кращого ще світ не вигадав.

Українська влада, що генетично вийшла із Центрального комітету Комуністичної партії України, не вміла та не бажала бути владою, що спілкується з власними громадянами, до яких поступово доходило усвідомлення власної значущості. Українській владі довелося пройти довгий шлях, що супроводжувався двома майданами, втратою території та війною, аби бодай трішки зрозуміти просту закономірність. Влада – це відповідальність, а відповідальність – це чесна розмова з громадянами, що цю владу обирають.

Можна довго дискутувати про те, якою є сучасна влада в Україні. Комусь вона подобається, а для когось є нестерпною. Проте ця влада легітимна. Вона була обрана більшістю тих, хто прийшов на виборчі дільниці у 2019 році. І президент, і парламент обрані громадянами України. Тому громадяни мають право на чесний та відвертий діалог зі своєю владою, навіть ті, хто не голосував за чинного президента та його партію. Цей діалог передбачає і чесні відповіді на складні питання. Інакше бути не може.

Не можна ховатися від громадян за туманними та непослідовними поясненнями своїх дій і рішень, особливо, коли живеш у час незнищувальних скріншотів із цитатами влади. Не можна також пояснювати свої дії словами тих, кого громадяни не обирали. Різні штатні та позаштатні радники, голови канцелярій, що мали б готувати відповіді в тиші кабінетів тим, кого ми обирали, не мають бути обличчями влади для прикриття. У цьому полягає відповідальність влади. Якщо цього вона не усвідомлює, то, здається, привид літніх виборів 1945 року у Великій Британії може стати доброю нагодою для повоєнного оздоровлення української влади. Переможець у Другій світовій війні Вінстон Черчиль був дуже здивований результатами виборів. Тому нашій владі варто бути більш відповідальною зі своїми громадянами. Усе в цьому світі швидкоплинне.

Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент у цьому розділі
 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

Анджей Дуда: Російський імперіалізм у війні з Центрально-Східною Європою

Президент Республіки Польща Анджей Дуда

Початок Другої світової війни, яка відкрилася нападом гітлерівського Третього Райху на Польщу 1 вересня 1939 року, належить до тих подій, що їх згадують щороку в усій Європі. А ось уже дата нападу Радянського Союзу на Польщу - 17 вересня 1939 року - не так добре відома на Заході.

Тому я вважаю, що необхідно постійно нагадувати про цю подію, яка стала вирішальною в долі моєї Батьківщини та інших країн Центральної і Східної Європи, і то на наступні пів століття. Адже якщо сьогодні ми, поляки, та інші народи нашого регіону, часто стверджуємо, що знаємо Росію та розуміємо її імперіалістичні наміри краще, ніж Захід, то ми говоримо так саме через те, що маємо історичний досвід, символом якого для нас є 17 вересня.

Вторгнення Червоної Армії на територію Польщі через два з половиною тижні після нападу Вермахту і Люфтваффе було виконанням пунктів таємної частини пакту Гітлера-Сталіна, укладеного 23 серпня 1939 року керівниками обох дипломатичних відомств: Ріббентропом і Молотовим. Дві тоталітарні імперії стали союзницями, поділивши між собою незалежні на той момент країни Центральної Європи. У німецькій сфері впливу мала опинитися західна частина Польщі, а також Литва і Румунія, у радянській - східна частина Польщі, Латвія, Естонія та Фінляндія.

Найважливішим для мого народу наслідком пакту стала ліквідація незалежної польської держави та поділ нашої території між двома окупантами: нацистською Німеччиною та комуністичною Росією. Інші положення угоди протягом наступних двох років було частково модифіковано. Фінляндія зберегла свою самостійність за підсумками зимової війни 1940 року. А Литву після періоду відносної незалежності поглинули Совєти. Втім, окремі зміни не впливали на головну засаду пакту: долю народів і держав нашого регіону Європи вирішували відтепер два імперіалізми: гітлерівський і сталінський.

Під німецькою окупацією Польща зазнала величезних людських і матеріальних втрат. Гітлерівці вбили 6 мільйонів громадян Польщі, зокрема близько 3 мільйонів польських євреїв. Зруйнували і спалили тисячі польських міст і сіл, зокрема й столицю, Варшаву. Розграбували незліченні матеріальні та культурні цінності, приватні та громадські, які так ніколи й не повернулися до моєї країни. Лише окремі винуватці німецького геноциду і страт, воєнних злочинів, масового терору і грабіжництва постали після війни перед трибуналами в Нюрнберзі й Варшаві та дістали заслужене покарання.

Але злочини нацистської Німеччини принаймні засудив увесь вільний світ. На жаль, інакше вийшло зі злочинами комуністичної Росії, які залишилися непокараними, а часто й забутими.

Що принесла нам радянська окупація понад половини передвоєнної території Польщі? Вона принесла Катинський розстріл - знищення 22 тис. полонених, офіцерів Війська Польського, поліцейських і солдатів, а також чиновників та інших політичних в’язнів. Їх розстріляли всупереч усім міжнародним конвенціям, бо Сталін вважав їх непримиренними ворогами комунізму та патріотами, відданими своїй Батьківщині. Вона принесла депортацію пів мільйона моїх співвітчизників до таборів та місць примусового поселення в Сибіру і в інших азійських частинах СРСР; величезна частина з них ніколи не повернулися з цієї «нелюдської землі» та зустріли смерть у вигнанні. Вона принесла жорстокий терор НКВД та ідеологічну пропаганду, нищення польської ідентичності та національних традицій, примусове нав’язування дітям комуністичної доктрини та змушування зректися віри.

Усе це знаємо не лише ми, поляки. Так само добре знають про це балтійські народи: естонці, латиші й литовці. А також ті народи, які опинились у радянській сфері впливу вже після перемоги Росії над Третім Райхом.

Пакт Гітлера-Сталіна проіснував менше двох років, адже 22 червня 1941 року Німеччина напала на сталінську Росію. Але принцип, за яким долю країн Центральної та Східної Європи вирішують не їхні вільні народи, але влада імперіалістичних держав, залишився чинним.

Совєти перемогли гітлерівців і в 1945 році зайняли всю територію Польщі, а також країн західніше та південніше, аж до Ельби, Дунаю і Драви. Частину з них приєднали безпосередньо до радянської держави як союзні республіки - така доля спіткала балтійців, білорусів, українців. А в інших постали маріонеткові уряди, що складалися з цілковито підпорядкованих Москві місцевих комуністів - так сталось у Польщі, Чехословаччині, Румунії, Угорщині, Болгарії та у Східній Німеччині.

Нашим народам поразка Третього Райху не принесла сподіваної волі. Залежність від російської імперії тривала аж до падіння комунізму, тобто майже пів століття!

Лише демократичні зміни, започатковані 1989 року польським рухом «Солідарність», призвели до справжнього визволення поляків та інших народів Центральної і Східної Європи, які здобули власні суверенні держави. Більшість із них поступово стали повноправними членами НАТО і Європейського Союзу.

Незалежність держав нашого регіону, однак, завжди була як сіль в оці російських імперіалістів. Щойно Москва прийшла до тями після шоку від втрати сталінської сфери впливів, як вона знову стала прагнути відбудувати імперію. Ми пам’ятаємо військову агресію проти Грузії у 2008 році. Також пам’ятаємо кількаразове жорстоке придушення рухів за свободу Білорусі та України. Зрештою, ми пам’ятаємо ворожу до України російську політику, збройну анексію Криму і Донбасу 2014 року, а головне - повномасштабну кровопролитну війну проти суверенної української держави, яка триває від 24 лютого 2022 року.

Для народів нашого регіону, які пам’ятають історичний досвід, що його символізує сьогоднішня дата, 17 вересня, немає сумнівів: імперіалістична Росія знову прагне експансії на інші держави. Хоче того самого, що й у 1939 та 1940 роках, коли діяла у союзі з гітлерівською Німеччиною, а також у 1945-1991 роках, коли вже сама володіла нашими країнами.

Росія завжди хоче влади над усією Центральною і Східною Європою. Але вільна Польща, вільна Україна та всі інші незалежні держави нашого регіону ніколи на це не погодяться. Для наших народів це питання життя і смерті, збереження ідентичності та виживання. Це питання нашого майбутнього, безпеки та добробуту.

Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент у цьому розділі
 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

Алла Лазарева

Чимало зарубіжних росієзнавців останні півроку почуваються кепсько. Проблема навіть не в тому, що ніхто з них не передбачив ані повномасштабного наступу, ані часткової мобілізації в РФ, – розпаду СРСР та об’єднання Німеччини також не спрогнозував жоден з совєтологів. І навіть те, що в перші дні війни практично всі дослідники прогнозували швидку перемогу російської армії — також не першопричина дискомфорту, що відчуває велика кількість експертів. Справа в іншому. Постулат про «бідний російський народ, що не дорівнює Путіну» розбився об демонтовані і вкрадені унітази, катування цивільних та численні воєнні злочини, що їх не вагаючись скоюють на українських землях представники отого «хорошого, стражденного народу».

Ні, винятки, безперечно, є, але вони лише підтверджують правило. Натомість політкоректний інструментарій, яким дослідницькі кола звикли оперувати, вивчаючи Росію, виявився геть нездалим. Відмовлятись від ілюзій, на яких захищено докторські та здобуто престижні посади в університетах, ніхто не поспішає. Тому попит на «хороших росіян» підскочив у рази. Вони потрібні багатьом, щоб не руйнувати звичну картину миру й не ставити під загрозу свою успішну кар’єру.

«Росіяни не стануть бомбардувати мирні міста, — впевнено казала за два дні до перших бомбардувань Сільві Берманн, колишня посол Франції в Росії в ефірі французької BFM TV . — Путін — раціональна особа, він на таке не зважиться.» Пізніше, щойно російські війська почали окуповувати українські землі, вона не давала захисникам Києва «більше тижня», щоб протриматися. Сьогодні пані Бергманн закликає ЄС відкрити двері тим російським чоловікам, які тікають від мобілізації. «У Росії має з’явитися якась форма плюралізму, – переконує колишня посол з екрану того ж BFM TV. – Якщо ці чоловіки повернуться колись до своєї країни, вони принесуть з собою інше бачення.»

Ах, ця наївна віра в цілющий приклад демократії! Ніби ж стільки доказів, що вона не працює автоматично, та віра живе! Специфічна форма романтизму, притаманна фахівцям з політики РФ, відчайдушно опирається реальності. Комфортна політкоректність заважає визнати, що на безкрайніх просторах Російської імперії, внаслідок численних експериментів, що тривали століттями, таки вдалося вивести оту «нову людину», яку давніше обіцяли більшовики. На колективному рівні, вона виявилась апатичною, жорстокою, безвідповідальною та повністю позбавленою емпатії. Що з цим робити? Так хто ж знає...

«Все, що стосується цієї війни, оповито рясним туманом, – пише французька інтернет-газета Slate.fr. – Занадто багато всього залишається недоступним для експертів та незалежних журналістів. У Росії Владімір Путін накидає версію історії, згідно з якою українська нація є міфом, «київським режимом» керують нацисти, а НАТО відчайдушно намагається використати війну як привід для вторгнення в Росію. Важко сказати, скільки російських солдатів, воєначальників і пересічних громадян вірять у це. Соціологічні опитування, напевно, перебільшують масштаби підтримки: ті, хто сумнівається у пропаганді, не стануть зізнаватися про це по телефону в розмові з незнайомцями.»

Чому у експертних колах так вперто шукають ознаки російської прекраснодушності? Одна з причин — подвійний страх: через можливість застосування ядерної зброї та загрозу розпаду Російської імперії. Кремль настільки звикли задобрювати, що певна кількість дослідників навіть не хоче уявляти появи на місці РФ кількох нових державних утворень, попри той факт, що всі імперії колись розпадаються, й Росія — не виняток.

«Чи шукатиме Путін дипломатичний вихід? – замислюється Slate.fr. – Два аргументи змушують засумніватися в цьому. По-перше, якщо він покаже себе слабким, то може втратити контроль над своїми важелями влади в Росії. По-друге, чим далі Україна просуватиметься на полі бою, тим менше шансів, що Володимир Зеленський піде на компроміс.» Українська відсіч стала несподіванкою для багатьох з тих, хто витратив десятиліття професійного життя на розшифровку російської політики. Нині цим людям кров із носу потрібні «хороші росіяни», готові прямо зараз перероджуватись на янголів, щоб затягти Україну за стіл переговорів, задобрити Путіна та домогтися, нехай за рахунок українців, щоб нічого кардинально не змінювалося. Так спокійніше.

Чи вистачить Києву твердості, щоб протистояти тиску? Дуже хочеться сподіватись, що так. Провідний спікер сьогодні — українська армія. Поки бої тривають, і військо не сказало свого останнього слова, експертам, дипломатам, політикам годилося б не поспішати з висновками. Угодовський мир, який дозволив би агресору піти нескараним — це найкращий спосіб заохотити наступну війну, на умовах, знову ж таки агресора. Україна не мусить приносити себе в жертву чужим ілюзіям.

Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент у цьому розділі
 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

Інша Німеччина

Ольга Ворожбит

Від початку війни для багатьох в Україні та закордоном позиція ФРН щодо російської війни видавалася надто нерішучою. Думка влади часто відображає суспільні настрої, а в них, зокрема Німеччині, здається, відчувається певне бажання відсторонитися. Так, згідно з опитуванням, проведеним аналітичним центром Forsa для німецького каналу RTL-ntv наприкінці серпня, лише 26%респондентів вважають, що федеральний уряд робить надто мало для підтримки України. Водночас43% кажуть, що всього достатньо, а 25% - що німецька влада робить для України надто багато.

Однак і в уряді, і в громадському секторі є чимало голосів, які просувають більш активну підтримку Києва. Ці люди не бояться озвучувати незручні для ФРН речі і лобіювати важливі зміни. Часто їм за це дістається і в соцмережах, і від інших політиків, політологів та «інтелектуалів» — тих, хто підписує «листи» із закликами до фактичної капітуляції Києва (у них це називається вимогою негайного припинення вогню).

«Ми повинні постачати Україні зброю стільки, скільки це потрібно», - мабуть один із найчастіше озвучуваних меседжів в інтервʼю та коментарях, які дає депутатка Бундестагу від Вільної демократичної партії Марі-Аґнес Штрак-Ціммерман. Політикиня не боїться критикувати канцлера, хоч її партія – це частина правлячої нині в Німеччині «світлофорної» коаліції. В коментарі для видань баварської медіа-групи наприкінці липня, вона критикувала офіс канцлера за зволікання із поставками зброї Україні. В інтервʼю для Тижня у червні 2022 року вона пояснювала причининімецької нерішучості щодо постачання зброї і загалом намагається змінювати цей підхід, наскільки це дозволяють повноваження голови комітету Бундестагу із оборони. Наприкінці квітня Штрак-Ціммерман разом зі своїми колегами із партій «Зелені» та СДПН Тоні Гофрайтером та Міхаелем Ротом першими серед чинних німецьких депутатів відвідали Україну після початку повномасштабного вторгнення. Активними у підтримці Києва є представники партії «Зелених» - колеги Штрак-Ціммерман по коаліції.

Окрім підписантів листів із закликами України до негайного «миру» із агресором, є інша група інтелектуалів, які послідовно наполягають до більшої підтримки України. Подружжя активних представників німецького «Зеленого» руху Марі-Луїзе Бек та Ральфа Фюкса, політологи Андреас Умланд та Густав Грессель та військовий екперт Карло Масала є серед тих, хто ще до повномасштабного вторгнення не втомлювався боротися із російською пропагандою та наративами у німецькому інформаційному полі. Зокрема, з ініціативи Андреаса Умланда ще в січні було опубліковано на сайті Zeit Online заклик до німецької влади активніше підтримувати Україну, де всі вони є підписантами.

Марілуїзе Бек та Ральф Фюкс є співзасновниками аналітичної організації Центр Ліберальної сучасності. Одним із проєктів цього центру є портал Ukraine verstehen, де публікуються статті про події в Україні та історію, економіку чи політику держави німецькою мовою. У 2020 році центр видав збірку есеїв істориків, філософів та публіцистів (серед авторів Тімоті Снайдер, Енн Еплбом, Сергій Плохій, Володимир Єрмоленко та ін.) про питання української історії та історичної памʼяті. Цього ж місяця у спеціалізованій серії видавництва Klett зʼявилася книга «Ukraine verstehen: Geschichte, Politik undFreiheitskampf» («Розуміти Україну: Історія, політика і боротьба за свободу») в минулому багаторічного журналіста видання Zeit Штеффена Добберта. Книга вийшла також за підтримки цього аналітичного центру. Книга Добберта не єдина, що зʼявилася в Німеччині від початку повномасштабного вторгнення, і розповідає про боротьбу України за свою свободу колись і сьогодні. Багаторічна міжнародна кореспондентка німецького каналу ZDF Карін Айґендорф наприкінці серпня вже також опублікувала книгу про російську війну проти України «Putins Krieg: Wie die Menschen in der Ukraine fürunsere Freiheit kämpfen» («Путінська війна: як люди в Україні боряться за нашу свободу»). Айґендорф, завдяки тривалому досвіду висвітлення війни в Україні вміє доволі чітко опонувати російським симпатикам у німецьких теле ефірах.

Суспільно-політичні ток-шоу на німецьких каналах – це окрема справа, адже, зазвичай, для балансу гостями є люди із різними поглядами. Так, в ефірі ток-шоу Маркуса Ланца на каналі ZDF 24 серпня разом із Айґендорф був премʼєр-міністр землі Саксонія Міхаель Кретчмер, давній симпатик Росії, який закликав, «заморозити» війну, тобто фактично вимагав від Києва капітуляції, утім не зумів відповісти на питання журналістки, коли Владімір Путін хоч раз пропонував неультимативні переговори щодо миру. Свої думки щодо відносин із Росією Кретчмер пояснює тим, що ріс в часи НДР, тож розуміє, що таке Росія. Водночас опозиціонер в часи НДР та останній міністр закордонних справ східної Німеччини (який потрапив до уряду вже після перших вільних виборів) Маркус Мекель робить трохи інші висновки з огляду на власний досвід життя в часи режиму. У своєму нещодавньому інтервʼю для DieWelt він каже, що німецька наївність щодо Путіна зовсім не нове явище. «Коли я пригадую його промову в німецькому Бундестазі в 2001 році, з нагоди якої я також особисто з ним зустрічався, то бачу, як він тоді намагався викликати великі сподівання і надії. Але в той же час він був у процесі перетворення Грозного на руїни під час другої чеченської війни», - каже політик. Утім ті небезпечні ознаки ніхто ані в Німеччині, ані в інших демократичних країнах не помітив. На відміну від Кретчмера, Мекель закликає німецький уряд поставити Києву важку зброю та новітні танки. Щодо останнього на берегах Шпрее та Рейна точаться значні дискусії. Троє німецьких військових експертів Ґустав Ґрессель, Рафаель Лосс та Яна Пуґлірін у своїй статті на сайті Zeit Online переконуть, що постачання Україні бойових танків буде аж ніяк не ескалацією, а правильною ініціативою, принесе «довіру та послужила б безпеці Європи». Бо ескалація – це те, чого найбільше поки бояться у Берліні.

Екс-радник Меркель, бригадний генерал Еріх Вад, став відомим в Україні, завдяки своїй зневірі в силі опору українського війська та українців. Водночас є ціле коло військових експертів та німецьких військових, які мають протилежну думку. Ще в середині липня 22 науковці, експерти та представники Бундесверу написали листа (опубліковано у Frankfurter Allgemeine Zeitung), де закликали німецький уряд та громадськість відмовитися від ідеї миру за будь-яку ціну в російсько-українській війні. «Напад Росії на Україну є фундаментальною загрозою європейській безпеці. Але наразі немає можливості для «серйозного дипломатичного рішення», - переконують автори. Серед них бригадний генерал Райнер Меєр цум Фельде, генерал-лейтенант Гайнріх Браус, експерт Європейської ради з міжнародних відносин Ґустав Ґрессель, професор університету Бундесверу Карло Масала та інші.

Водночас Карло Масала є одним із найбільш активних коментаторів війни в Україні в німецьких медіа. Він також є автором подкасту «Ukraine. Die Lage» («Україна: Стан справ»), де що кілька днів аналізує події на фронті в Україні і на відміну від Еріха Вада та його однодумців, бачить можливості для української перемоги, за умови якщо Київ отримає необхідну зброю.

Перелічувати тих, хто в Берліні та інших німецьких містах та містечках розуміє значення перемоги України над Росією можна ще доволі довго. Важливо те, що для своїх країн – це агенти змін, які точно вже відбуваються через цю війну.

Тільки зареєстровані користувачі бачать весь контент у цьому розділі
 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Re: 27.08.14 вторжение войск РФ

 
Останнє редагування:
Какое-то "фу" произошло с форумом.
Вообще не нравится...
Напряг с опциями и настройками.

Наверное, тихо уйду.

Надеюсь, огорчится не очень много людей.

Если я ошибаюсь и краденые мной репосты Олега кому-то таки были нужны и помогали, пишите в личку.
Наберётся хотя бы 100 человек, которым это нужно - буду напрягаться.
====================================

Гена!
Если читаешь, отреагируй любым удобным способом!
Твой голос будет приравнян к 100 ;-)
Потрібні, заходжу сюди заради Ваших постів
 
Так само, постійно чкаю та читаю.
 
Потрібні. Читаю. Попередня версія форуму була зрозумілішою
 
Назад
Зверху Знизу